Tuesday, July 6, 2010

Hias rumah anda dengan konsep kasual

Fokus utama konsep ini adalah keselesaaan.

Untuk permulaan, konsep kasual agak detail sedikit,terutama dalam pemilihan elemen texture fabric dan pemilihan aksesori, soft upholstery, pencahayaan yang minima dan gaya susunan.

Konsep kasual sebenarnya adalah cara yg paling sesuai untuk menyerlahkan sentuhan peribadi anda , kalau anda ada idea sendiri, anda boleh curahkan idea itu. Kalau anda seorang yang suka mengubahsuai barang-barang lama, contohnya sebuah almari dapur anda ubahsuai menjadi sebuah rak buku antik. Cara dekorasi kasual ini boleh di suai padankan dengan gaya French country dan Amarican country.

Dengan adanya casual style dalam rumah, kite sebenarnya rasa lebih relax. Kita boleh tampilkan elemen kasual ini di mana-mana saja ruang rumah tak kira di bilik tetamu, dapur mahu pun bilik mandi. Ia pasti memberikan keselesaan.
Cuba gunakan tip-tip ini

Perabot yang sesuai adalah jenis yang ringkas, lembut, ringan dan selesa. Upholstry biasanya oversize dan slipcover. Biasanya kalau orang buat upholstry pada perabot contohnya sofa atau kerusi, warna yang biasa digunakan adalah warna yg semulajadi seperti kelabu, beige atau putih. Warna-warna ini dapat memberikan kesan lembut. Apa kata cuba warna yang bertona gelap seperti navy blue, rust, olive, forest green atau purple.

Untuk menambahkan kesan klasik apa kata tambahkan, rambu, butang, riben atau sulaman.

Warna yang kontra dapat memberi kelainan di dalam ruang.

Konsep kasual memerlukan susunan hiasan anda adalah secara mendatar dan melintang, panjang dan besar. Anda boleh gunakan meja makan yang besar di ruang makan, menambah kabinet hiasan di satu ruang.

Pemilihan bahan yang sesuai dengan elemen dekorasi daripada rotan dan iron/besi. kalau ada barang antik juga boleh di sesuaikan. Oleh yang demikian kalau ada almari lama atau kerusi lama jangan anda buang sebaliknya cuba hias semula, mungkin hasil yang baru lebih bernilai dan anda boleh jimat untuk cari barang yang baru.

Adakah konsep kasual ini sesuai dengan hidup anda?

No comments:

Post a Comment